У брошурі розкрито технологію управління конфліктами в освітніх організацій).
Розкрито сутність конфлікту, його функції та основні типи конфліктів в освітніх організаціях. Проаналізовано причини виникнення конфліктів в освітніх організаціях, їх структуру та динаміку. Особливу увагу приділено висвітленню основних напрямків управління конфліктами в освітніх організаціях (запобігання конфліктам, обхід конфліктів; фактичне розв'язання конфліктів на основі колаборативного підходу). Представлено діагностичні методики для дослідження рівня конфліктологічних, знань, умінь та навичок, стратегій поведінки в конфлікті та аналізу психологічних характеристик учасників конфліктологічної взаємодії. Розкрито зміст і структуру тренінгу „Попередження та розв”язання конфліктів в освітніх організаціях”. Детально проаналізовано інтерактивниі техніки, які можуть бути використані для його проведення.
.Брошура розрахована на керівників та працівників організацій, організаційних психологів, викладачів та слухачів інститутів післядипломної освіти, науковців, а також усіх, хто цікавиться проблемами психології управління конфліктами.
ЗМІСТ
Передмова
Розділ 1. КОНФЛІКТИ В ОСВІТНІХ ОРГАНІЗАЦІЯХ: СУТНІСТЬ, СТРУКТУРА, УМОВИ ПРОФІЛАКТИКИ ТА ПОДОЛАННЯ: ІНФОРМАЦІЙНИЙ КОМПОНЕНТ ТЕХНОЛОГІЇ
1. Поняття про конфлікт та основні типи конфліктів в освітніх організаціях.
2. Причини виникнення конфліктів в освітніх організаціях.
3. Функції конфліктів в освітніх організаціях.
4. Структура та динаміка конфліктів в освітніх організаціях
5. Способи запобігання конфліктів в освітніх організаціях
6.Обхід конфліктів як напрямок подолання конфліктів в освітніх організаціях
7. Основні напрямки фактичного розв'язання конфліктів в освітніх організаціях
8. Розв'язання конфліктів на основі колаборативного підходу
Резюме
Словник основних термінів
Розділ 2. МЕТОДИКИ ДЛЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ КОНФЛІКТІВ В ОСВІТНІХ ОРГАНІЗАЦІЯХ: ДІАГНОСТИЧНИЙ КОМПОНЕНТ ТЕХНОЛОГІЇ
1. Методики для дослідження рівня конфліктологічних знань, умінь та навичок, стратегій поведінки в кофлікті
1.1. Методика дослідження міжособистісного сприйняття у конфліктній ситуації А.І. Тащевої (модифікація О.В. Місенко)
1.2. Методика «Управління міжособистісними конфліктами» (Д.А. Веттен, К.С. Камерон)
1.3. Методика дослідження стилю поведінки в конфлікті К.Томаса (адаптація Н.В. Грішиної)
1.4. Методика «Стратегія боротьби з конфліктами»(Д.А. Веттен, К.С. Камерон)
1.5. Проблемні управлінські ситуації для визначення стратегії поведінки менеджерів освіти в умовах конфлікту
1.6.Методики для дослідження ефективного спілкування та раціональної поведінки в конфлікті.
1.7.Діагностика готовності до переговорів і розв’язання конфліктів.
2. Методики для дослідження психологічних характеристик учасників конфліктологічної взаємодії
2.1. Опитувальник «Самооцінка станів тривожності, фрустрації, агресивності та ригідності» (адаптований варіант методики Г. Айзенка)
2.2. Тест «Стійкість до стресу»
2.3. Опитувальник «Локус контролю»
2.4. Опитувальник «Визначення асертивності»
2.5. Опитувальник «Виявлення толерантності (терпимості) до невизначеності»
2.6. Методика «Дослідження ціннісних орієнтацій менеджера освіти у діловій взаємодії» (модифікація методики О.О. Єршова)
2.7.Методика оцінки стилю керівництва
РОЗДІЛ 3. ПІДГОТОВКА ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТНІХ ОРГАНІЗАЦІЙ ДО ПОПЕРЕДЖЕННЯ ТА РОЗВ”ЯЗАННЯ КОНФЛІКТІВ В ОСВІТНІХ ОРГАНІЗАЦІЯХ: КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНИЙ КОМПОНЕНТ ТЕХНОЛОГІЇ
3.1.Зміст і структура тренінгу „Попередження та розв”язання конфліктів в освітніх організаціях”.
3.2.Система інтерактивних технік для проведення тренінгу „Попередження та розв”язання конфліктів в освітніх організаціях”
3.3. Приклади конфліктних ситуацій для проведення тренінгу
3.4. Орієнтовна схема проведення відеотренінгу
Список використаної та рекомендованої літератури
Післямова
|