Укр. Укр.

Eng. Eng.



VІ Міжнародна науково-практична конференція «Психолого-педагогічний супровід фахової підготовки та підвищення кваліфікації особистості в умовах трансформації освіти»


23 травня 2014 р. відбулася VІ Міжнародна науково-практична конференція «Психолого-педагогічний супровід фахової підготовки та підвищення кваліфікації особистості в умовах трансформації освіти. Організаторами конференції виступили ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» та Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України.
Конференцію було проведено з метою обговорення актуальних проблем психології та педагогіки професійної підготовки, підвищення кваліфікації та перепідготовки фахівців, сприяння розвитку психолого-педагогічної науки в галузі післядипломної педагогічної освіти.


У роботі конференції взяли участь 240 науковців і науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів і закладів післядипломної освіти України, Німеччини, Польщі, , Росії, США, Угорщини, Чехії.

Учасниками конференції були розглянуто питання:

·  Психолого-педагогічна фасилітація та екофасилітація в умовах перехідного періоду.

·  Психологічне забезпечення професійного вдосконалення фахівців у системі післядипломної педагогічної освіти.

·  Організаційно-педагогічний супровід фахового зростання в умовах змін.

·  Підготовка психологів до роботи в сучасних організаціях, забезпечення організаційного розвитку та розвитку організаційної культури.

·  Гендерні проблеми професійного становлення та розвитку фахівців в умовах неперервної освіти.

У рамках конференції було проведено 2 майстер-класи: («Короткотермінова глибинна психологічна допомога: екофасилітативний підхід», керівник – д-р. психол. наук, проф. П. В. Лушин, «Психодраматична майстерня», керівник – доктор психол. наук, доц. Г. М. Бевз) і 2 круглих столи («Викладач вищої школи у контексті змін у системі вищої освіти», ведуча – д-р. психол. наук, доц. З. В. Рябова, «Розвиток організаційної культури керівника загальноосвітнього навчального закладу», ведуча – канд. пед наук, доц. Г. М. Тимошко)

На пленарному засіданні виступили: Чернишова Є. Р. – перший проректор, проректор з наукової та науково-методичної роботи ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», доктор педагогічних наук, професор, м. Київ, яка висвітлила проблему дисемінації досвіду формування наукового потенціалу системи післядипломної педагогічної освіти, Найдьонова Л. А., заступник директора з наукової роботи Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, доктор психологічних наук, старший науковий співробітник, м. Київ, яка розкрила психологічні засади медіаосвіти сучасних педагогів; Карамушка Л. М., член-кореспондент НАПН України, завідувач лабораторії організаційної психології Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України, професор кафедри психології управління Центрального інституту післядипломної педагогічної освіти ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», доктор психологічних наук, професор, Заслужений працівник освіти України, м. Київ, яка проаналізувала особливості організаційної культури інноваційних та традиційних навчальних закладів; Петрунько О. В., завідувач кафедри психології Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, доктор психологічних наук, старший науковий співробітник, яка проаналізувала актуальні проблеми вимірювання якості вищої освіти; Лушин П. В., завідувач кафедри загальної та практичної психології Інституту менеджменту та психології ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», доктор психологічних наук, професор, м. Київ, який зосередив увагу на аналізі кризи освітньої системи у контексті психологічного змісту реконструктивних процесі в умовах трансформації освіти; Бондарчук О. І., завідувач кафедри психології управління Центрального інституту післядипломної педагогічної освіти ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», доктор психологічних наук, професор, м. Київ з проблем психологічної підготовки керівників освітніх організацій в умовах післядипломної педагогічної освіти; Рябова З. В., завідувач кафедри управління навчальним закладом і педагогічки вищої школи ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», доктор педагогічних наук, доцент, м. Київ, яка висвітлила науково-методичні засади підготовки фахівця з педагогіки вищої школи в умовах кредитно-трансферної системи; Сергеєва Л. М., професор кафедри університетської та професійної освіти і права ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», доктор педагогічних наук, доцент, м. Кивї, яка розкрила праксеологічні засади управління розвитком професійного навчального закладу; Левицький В. М., кандидат психологічних наук, професор, м. Магдебург, Німеччина з проблеми психологічної підготовки управлінської еліти в умовах трансформації освіти Бесарабов В. І., доцент кафедри відкритих освітніх систем та інформаційно-комунікаційних технологій ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», кандидат хімічних наук, м. Київ, який розкрив основні концептуальні підходи до підготовки викладачів закладів післядипломної педагогічної освіти до впровадження принципів герогогіки в навчальний процес; Льовочкіна А. М., доцент кафедри соціальної роботи факультету психології КНУ імені Тараса Шевченка, доктор психологічних наук, доцент, м. Київ, яка представила інноваційні технології професійного вдосконалення фахівців у системі післядипломної педагогічної освіти

У роботі секції 1 «Практика особистісно-орієнтованої психологічної підготовки майбутніх фахівців у системі післядипломної педагогічної освіти» (керівники – Лушин П. В., завідувач кафедри загальної та практичної психології ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», доктор психологічних наук, професор; Шевченко С. В., старший викладач кафедри загальної та практичної психології ДВНЗ «Університет менеджменту освіти»)взяли участь 32 науковця з різних міст України (Бердянськ, Вінниця, Кам’янець-Подільський, Київ, Кіровоград, Луганськ, Полтава, Севастополь, Харків, Чернігів), Польщі (Люблін), США (Монтеклер, штат Нью-Джерсі). Були обговорені питання психолого-педагогічного супроводу навчально-професійної діяльності фахівця; особистісно-орієнтований підходу до розвитку особистості фахівця післядипломної педагогічної освіти; психологічні аспекти становлення особистості фахівця в процесі професіоналізації .

Учасники секції зазначили, що питання особистісно-орієнтовного підходу при підготовці фахівців в галузях освіти має актуальне значення для розвитку всієї системи освіти і потребує подальшого, більш глибинного розгляду та дослідження питання щодо та обговорення отриманих результатів на конференціях, методологічних семінарах та круглих столах.

У роботі секції 2 «Психологічні проблеми професійного вдосконалення фахівців у системі післядипломної педагогічної освіті» (керівники – Бондарчук О. І., завідувачкафедри психології управління ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», доктор психологічних наук, професор; Пінчук Н. І., доцент кафедри психології управління ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», кандидат психологічних наук) взяли участь 51 науковець з різних міст України (Донецьк, Кам’янець-Подільський, Київ, Рівне, Луганськ, Одеса, Ужгород, Чернівці), Росії (Рязань). Обговорено широке коло питань розвитку психологічної готовності фахівців до професійної діяльності в умовах післядипломної педагогічної освіти, технологій післядипломної педагогічної освіти, спрямованих на професійний та особистісний розвиток фахівців з урахуванням специфічних особливостей навчання дорослих.

За результатами роботи секції виокремлено 3 групи психологічних проблемпрофесійного вдосконалення фахівців у системі післядипломної педагогічної освіті: 1) на макрорівні, рівні суспільства, пов’язаних з недостатньо високим статусом післядипломної педагогічної освіти, з одного боку, і необхідністю постійного вдосконалення фахівців в умовах соціально-економічних змін; 2) мезорівні, рівні галузі післядипломної педагогічної освіти, пов’язаних з недостатнім урахуванням андрагогічних принципів у процесі професійного вдосконалення фахівців, малою кількістю навчальних годин, відведених на психологічний компонент навчання, недостатньою орієнтацією на особистісний розвиток фахівців та ін.; 3) на мікрорівні, рівні суб’єктів навчально-виховного процесу, пов’язаних з недостатнім рівнем психологічної готовності викладачів закладів післядипломної педагогічної освіти до діяльності в умовах змін; амбівалентним характером мотивації професійного вдосконалення слухачів (позитивним щодо здобуття знань, умінь, навичок впливу на інших осіб і невизначеним, а іноді і негативним щодо особистісного саморозвитку та ін.).

За результатами роботи секції запропоновано врахувати в резолюції конференції  необхідність узгодження науково-дослідницької та навчально-виховної діяльності ВНЗ і закладів післядипломної педагогічної освіти різних країн у контексті забезпечення психолого-педагогічного супроводу професійної підготовки та підвищення кваліфікації фахівців; створити на базі ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» міжнародний віртуальний банк інноваційних технологій психолого-педагогічного супроводу професійної підготовки та підвищення кваліфікації сучасного фахівця.

У роботі секції 3 «Організаційно-педагогічний супровід фахового зростання спеціалістів» (керівники – Чернишова Є.Р., , проректор з наукової та науково-методичної роботи ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», доктор педагогічних наук, професор; Брюховецька О. В., докторанткафедри загальної та практичної психології ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», кандидат психологічних наук, доцент) взяли участь 74 науковця з різних міст України (Вінниця,Вознесенськ, ДніпропетровськДонецьк,Ізмаїл, Київ, Кривий ріг,Кіровоград, Луцьк, Луганськ, Полтава,  Рівне, Суми, Харків, Чернігів), Росії (Бєлгород), Угорщини (Будапешт). Обговорено питання науково-методичного та педагогічного супроводу процесу розвитку професіоналізму науково-педагогічних працівників; формування соціальної відповідальності майбутніх менеджерів в умовах фахової підготовки; розвитку організаційної культури керівників загальноосвітніх навчальних закладів; здоров’язбережувальної компетентності керівних кадрів освіти районного (міського) рівня та вчителів основ здоров’я; управління впровадженням інноваційних технологій у системі післядипломної освіти; інформаційного ресурсного забезпечення системи ППО.

Учасники секції взяли активну участь в обговоренні доповідей, у процесі якого було з’ясовано, що організаційно-педагогічний супровід фахового зростання спеціалістів розглядається як цілісна педагогічна система, яка містить аксіологічний, змістовний,  технологічний  компоненти  та  контрольне (експертне) оцінювання, а  також як сукупність організаційних (керування, координація діяльності) та педагогічних (визначення  змісту,  форм,  методів,  програмно-методичного та інформаційного  забезпечення) дій, відповідно до цілей, принципів та задач досліджуваних феноменів. Це складова професійної освіти, спрямована на допомогу фахівцю у контексті подолання труднощів професійного життя, корекції деструктивних тенденцій розвитку, підвищення адаптованості майбутнього фахівця до соціально-економічних і технологічних змін, розвитку у нього позитивної професійної перспективи. критеріями ефективної організації фахової освіти виступають параметри  особистісного  та  професійного розвитку

Більшість дослідників, які взяли участь у роботі секції, визнають особливу значущість організаційно-педагогічного супроводу спеціалістів, головним принципом якого є виступає визнання права суб'єкта самому приймати рішення щодо шляхів свого професійного становлення та нести відповідальність за їх наслідки.

При цьому особистісний та професійний розвиток фахівця розглядається як головна мета, яка змінює місце суб’єкта навчання на всіх етапах освітньо-професійного  процесу, передбачає суб'єктивну активність спеціаліста, який сам створює себе. Тому одним із головних завдань організаційно-педагогічного супроводу фахівця у процесі професійної  підготовки є не лише надання йому своєчасної допомоги та підтримки, але й навчання самостійному та відповідальному подоланню труднощів у своєму особистісно професійному становленні.

Орієнтація на індивідуальну траєкторію розвитку особистості фахівця призводить до зміни співвідношення між нормативними вимогами, які  визначені в держстандартах освіти., та конкретними  результатами  –  вимогами до  самовизначення, самоосвіти, самостійності та самоврядування в навчально-професійній діяльності.

За результатами роботи секції запропоновано врахувати в резолюції конференції  необхідність підвищення ефективності та продуктивності організаційно-педагогічного супроводу фахового зростання спеціалістів

У роботі секції 4 «Підготовка психологів до роботи в сучасних організаціях та забезпечення організаційного розвитку» (керівники – Карамушка Л. М., член-кореспондент НАПН України, завідувач лабораторії організаційної психології Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України, професор кафедри психології управління ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», доктор психологічних наук, професор, Заслужений працівник освіти України Креденцер О. В., старший науковий співробітник лабораторії організаційної психології Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України, кандидат психологічних наук, доцент) взяли участь 32 особи з різних міст України (Київ, Львів, Луганськ, Мукачево,Одеса, Ужгород), Чехії (Кромлов), Угорщини (Мішкольц).

Були обговорені питання розвитку готовності психологів-консультантів до роботи з неформальними молодіжними угрупуваннями формування відданості організації у персоналу державної служби зайнятості, психологічного забезпечення організаційного розвитку і, зокрема, розвитку організаційної культури.

За результатами роботи секції зроблено висновок, що психологічне забезпечення діяльності організацій і, в тому числі, розвитку людських ресурсів є необхідною умовою їх інноваційного розвитку; при цьому доцільним уявляється визначення та врахування типу організаційної культури при розробленні заходів, спрямованих на розв’язання прикладних завдань, пов’язаних з безпосередньою діяльністю організацій. Особливої ваги при цьому набуває спеціальна підготовка організаційних психологів у контексті зазначеної проблематики. Тому учасниками конференції запропоновано сприяти збільшенню ліцензійного обсягу підготовки психологів із спеціалізації «організаційна психологія».

У роботі секції 5 «Гендерні проблеми професійного становлення і розвитку фахівців в умовах неперервної освіти»(керівники – Москальова А. С., доценткафедри психології управління ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», кандидат психологічних наук, доцент Нежинська О. О., доценткафедри психології управління ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», кандидат психологічних наук, доцент) взяли участь 15 осіб з різних міст України (Донецьк, Київ, Сімферополь, Харків).

Були обговорені гендерні проблеми професійного становлення та розвитку фахівців в умовах неперервної освіти, питання розвитку гендерної толерантності педагогічних працівників, гендерні аспекти психологічної підготовки викладачів освітніх організацій до розвитку громадянської активності старшокласників

За результатами роботи секції констатовано як позитивні, так і негативні тенденції гендерної політики в Україні, запропоновано через педагогічне просвітництво та ЗМІ сприяти актуалізації уваги освітян щодо необхідності здійснювати психолого-педагогічний супровід професійного становлення та розвитку фахівців на засадах гендерної рівності.

У рамках конференції проведено круглий стіл на тему «Викладач вищої школи в контексті змін у системі вищої освіти». Координацію роботи круглого столу здійснювала завідувач кафедри управління навчальним закладом та педагогіки вищої школи ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України, доктор педагогічних наук, доцент З. В. Рябова.

У дискусії навколо актуальних питань з проблем підготовки викладачів вищої школи в контексті змін у системі вищої освіти активно брали участь члени кафедри управління навчальним закладом та педагогіки вищої школи ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України – к. пед. н., доц. Т. А. Махиня та к. пед. н., доц. Н. О. Приходькіна; начальник Центру електронних освітніх ресурсів та мережних технологій ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України В. А. Рябов; директор Науково-методичного центру ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України, к. пед. н. Н. В. Любченко; завідувач лабораторії соціально-психологічних технологій Інституту соціальної та політичної психології, к. психол. н, доц. П. Д. Фролов; завідувач кафедри соціально-гуманітарних дисциплін Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, к. пед.. н., доцент М. В. Жук; доцент кафедри менеджменту освіти та психології КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради, к. пед. н. І. С. Лапшина; доцент кафедри соціально-гуманітарних наук Криворізького економічного інституту ДВНЗ «Криворізький національний університет», к. пед. н. М. Г. Вієвська, а також аспіранти кафедри.

Найбільший інтерес та дискусію викликали питання формування ІКТ-компетентності майбутніх викладачів вищої школи та розвиток їх мотивації до використання сучасних мережних технологій в професійній діяльності; особливостей підготовки викладачів вищої школи у зарубіжних країнах; педагогічного супроводу формування соціальної відповідальності майбутніх менеджерів в процесі фахової підготовки; сучасні погляди викладачів і студентів на якості та модель особистості викладача вищої школи; створення індивідуальної траєкторії підвищення рівня професійної компетентності викладачів вищої школи.

У роботі круглого столу «Розвиток організаційної культури керівника загальноосвітнього навчального закладу» під загальним керівництвом канд. пед. наук, доцента, професора кафедри управління навчальним закладом та педагогіки вищої школи ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України Г. М. Тимошко взяли участь директори загальноосвітніх навчальних закладів м. Києва (7 осіб) та м. Вишневе Київської області та магістри «Управління навчальними закладами» (6 осіб). Обговорено питання сутності, складових, умов розвитку організаційної культури керівників загальноосвітніх навчальних закладів. За результатами роботи круглого столу запропоновано сприяти включенню в програми та навчальні плани підготовки фахівців із спеціальності «Управління навчальним закладом» спецкурсу, спрямованого на розвиток їх організаційної культури

При підведенні підсумків учасники конференції відзначили, що сучасний період суспільного розвитку характеризується трансформацією системи освіти як в Україні, так і світі загалом, висуває принципово нові вимоги до підготовки та підвищення кваліфікації фахівців на основі особистісно-орієнтованого, компетентнісного та екофасилітативного підходів і потребує створення системи психолого-педагогічного супроводу даного процесу.  

За підсумками проведених планерного та секційного засідань, круглих стилів і майстер-класів, учасники конференції рекомендують:

На міжнародному рівні

Об’єднати зусилля педагогів вищої школи різних країн і закладів післядипломної освіти з метою підняття статусу післядипломної освіти як провідної галузі організації навчання людини впродовж життя.

Узгодити підходи до науково-дослідної, навчально-виховної діяльності ВНЗ і закладів післядипломної освіти різних країн у контексті забезпечення психолого-педагогічного супроводу професійної підготовки та підвищення кваліфікації фахівців.

У рамках електронного депозитарію Університету створити міжнародний віртуальний банк інноваційних технологій психолого-педагогічного супроводу професійної підготовки та підвищення кваліфікації сучасного фахівця.

На міжнародному та національному рівнях через форми педагогічного просвітництва, засоби масової інформації сприяти приверненню уваги громадськості до проблем психолого-педагогічного супроводу фахової підготовки та підвищення кваліфікації особистості в умовах трансформації освіти.

На національному рівні

Розробити рамкові стандарти підвищення кваліфікації в галузі післядипломної освіти.

У рамках Всеукраїнського конкурсу інноваційних методичних розробок розширити номінації серед педагогів закладів післядипломної педагогічної освіти щодо психолого-педагогічного супроводу фахової підготовки та підвищення кваліфікації спеціалістів.

Ініціювати створення при Університету менеджменту освіти лабораторії з дослідження, експертизи та впровадження інноваційних технологій психолого-педагогічного супроводу фахової підготовки та підвищення кваліфікації особистості.

Вивчати досвід вищих педагогічних навчальних закладів і закладів післядипломної педагогічної освіти щодо впровадження в їх діяльності психолого-педагогічного супроводу фахової підготовки та підвищення кваліфікації особистості.

 

Матеріал  підготували:

Чернишова Є. Р., перший проректор, проректор з наукової та науково-методичної роботи ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», доктор педагогічних наук, професор

Бондарчук О. І., завідувач кафедри психології управління Центрального інституту післядипломної педагогічної освіти ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», доктор психологічних наук, професор

 

© 2002-2024 УКРАЇНСЬКА АСОЦІАЦІЯ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ПСИХОЛОГІВ ТА ПСИХОЛОГІВ ПРАЦІ