Навч. посіб. для студ. вищ.навч. закл. та слухачів ін-тів післядиплом. освіти / За наук. ред. С.Д. Максименка, Л.М. Карамушки, Т.В. Зайчикової. – К.: Міленіум, 2004. – 264 с. У навчальному посібнику розглянуто зміст та основні вияви професійного стресу та синдрому «професійного вигорання» у педагогічних працівників. Наведено технологію їх профілактики та подолання в освітніх організаціях.
Також проаналізовано взаємозв'язок професійного стресу та синдрому «вигорання» з професійною кар'єрою працівників освітніх організацій. Особливої уваги надано впливові гендерних характеристик особистості на прояви зазначених феноменів.
У психологічному практикумі, який складає окремий підрозділ посібника, наведено комплекс методик для діагностики професійного стресу, синдрому «професійного вигорання», психологічних особливостей здійснення професійної кар'єри в організаціях,гендерних характеристик працівників організацій.
Навчальний посібник розрахований для підготовки студентів вищих навчальних закладів та слухачів інститутів післядипломної освіти.
Окрім того, навчальний посібник може бути корисним для керівників, педагогічних працівників, психологів освітніх організацій, науковців та всіх, хто бажає оволодіти знаннями у цій галузі.
ЗМІСТ
ВСТУП
РОЗДІЛ 1.
ПСИХОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОФЕСІЙНОГО СТРЕСУ В ОСВІТНІХ ОРГАНІЗАЦІЯХ.
1.1. Поняття про стрес та основні підходи до його дослідження
1.2. Професійний стрес та чинники, що впливають на його виникнення
1.3. Основні вияви професійного стресу в освітніх організаціях
Список використаної та рекомендованої літератури
РОЗДІЛ 2. ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО СТРЕСУ ТА СИНДРОМУ "ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ" В ОСВІТНІХ ОРГАНІЗАЦІЯХ
2.1.Зміст та структура синдрому "професійного вигорання" як результату хронічного професійного стресу у педагогічних працівників
2.2.Основні вияви синдрому "професійного вигорання" у вчителів
2.3.Гендерні аспекти синдрому "професійного вигорання" у вчителів
Список використаної та рекомендованої літератури
РОЗДІЛ 3. ПРОФЕСІЙНИЙ СТРЕС, СИНДРОМ "ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ" ТА ГЕНДЕРНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТНІХ ОРГАНІЗАЦІЙ
3.1.Гендерна психологія: зміст, основні поняття та підходи
3.2.Гендерна ідентичність особистості та проблеми професійного стресу
3.3.Гендерні ролі, гендерні стереотипи як чинник професійного стресу та синдрому "професійного вигорання" особистості
Список використаної та рекомендованої літератури
Розділ 4. ОСОБЛИВОСТИІ ПРОФЕСІЙНОЇ КАР’ЄРИ ПРАЦІНИКІВ ОСВІТНІХ ОРГАНІЗАЦІЙ
4.1. Поняття про професійну кар'єру, її основні етапи та види
4.2.Взамозв"язок професійної кар'єри, професійного стресу та синдрому "професійного вигорання"
4.3. Особливості здійснення професійної кар'єри в освітніх організаціях
Список використаної та рекомендованої літератури
Розділ 5. ТЕХНОЛОГІЯ ПРОФІЛАКТИКИ ТА ПОДОЛАННЯ ПРОФЕСІЙНОГО СТРЕСУ ТА СИНДРОМУ "ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ" В ОСВІТНІХ ОРГАНІЗАЦІЯХ
5.1.Загальна характеристика технології та її основні теоретико-методологічних підходів
5.2. Групова технологія профілактики та подолання професійного стресу та синдрому "професійного вигорання" на рівні освітньої організації
5.3.Індивідуальна технологія профілактики та подолання професійного стресу та синдрому "професійного вигорання"
5.4.Самоменеджмент як важливий засіб профілактики професійного стресу в освітніх організаціях
Список використаної та рекомендованої літератури
ПСИХОЛОГІЧНИЙ ПРАКТИКУМ
РОЗДІЛ 1. МЕТОДИКИ ДЛЯ ДІГНОСТИКИ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПРОФЕСІЙНОГО СТРЕСУ В ОРГАНІЗАЦІЯХ
1.1.Копінг-поведінка у стресових ситуаціях (С.Норман, Д.Ф.Ендлер, Д.А.Джеймс, М.І.Паркер; адаптований варіант Т.А.Крюкової)
1.2.Методика "Професійний стрес"
1.3.Діагностика стратегій поведінкової активності в стресових умовах.
1.4. Експрес-діагностика стресогенних факторів в діяльності керівника (І.Д. Ладанов, В.А. Уразаєва)
1.5.Самооцінка стійкості до стресу
1.6.Шкала SACS(Стратегія подолання стресових ситуацій)
РОЗДІЛ 2. МЕТОДИКИ ДЛЯ ДІАГНОСТИКИ СИНДРОМУ "ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ" ПРАЦІВНИКІВ ОРГАНІЗАЦІЙ
2.1.Методика діагностики рівня емоційного вигорання В.В.Бойко
2.2.Методика "Визначення психічного "вигорання" О.О.Рукавішнікова
2.3.Методика "Синдром "вигорання" в професіях системи "людина – людина"
2.4.Методика "Оцінка власного потенціалу "вигорання"
2.6.Методика "Дослідження синдрому "вигорання"
РОЗДІЛ 3. МЕТОДИКИ ДЛЯ ДІАГНОСТИКИ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИХ ДЕТЕРМІНАНТ ПРОФЕСІЙНОГО СТРЕСУ І СИНДРОМУ “ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ” В ОРГАНІЗАЦІЯХ
3.1.Методика "Визначення асертивності"
3.2.Методика "Розв’язання конфлікту"
3.3.Методика "Локус контролю"
3.4.Методика "Рівень соціальної підтримки"
3.5.Методика "Самооцінка"
3.6.Методика "Поведінковий тип А"
РОЗДІЛ 4. МЕТОДИКИ ДЛЯ ДІАГНОСТИКИ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ЗДІСНЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КАР"ЄРИ В ОРГАНІЗАЦІЯХ
4.1.Інтерв’ю з педагогом (кар’єрне консультування)
4.2.Методика вивчення кар’єрних орієнтацій "Якоря кар’єри" Е.Шейна (адаптація В.А.Чикер і В.Е.Винокурової)
РОЗДІЛ 5. МЕТОДИКИ ДЛЯ ДІАГНОСТИКИ ГЕНДЕРНИХ ХАРАКТЕРИСТИК ПРАЦІВНИКІВ ОРГАНІЗАЦІЙ
5.1. Опитувальник "Я жінка/чоловік"
5.2. Опитувальник Сандри Бем
5.3. Шкала "Маскулінність–фемінність" із Фрайбургского особистісного опитувальника (FPI)
ЗАКЛЮЧЕННЯ
ДОДАТКИ
|