Навч. посіб. для студентів вищ. навч. закл. та слухачів ін-тів післядиплом. освіти / За наук. ред. Л. М. Карамушки. – К.: Фірма «ІНКОС», 2005. – 366 с. (автори – Карамушка Л.М., Зайчикова Т.В., Винославська О.В., Войтович М.В., Івкін В.М., Ковальчук У навчальному посібнику висвітлюються актуальні проблеми організаційної та економічної психології. У першій частині, яка складається з семи розділів, розкривається сутність організації та роль організаційних психологів у психологічному забезпеченні її діяльності.
Детально аналізуються такі проблеми: структура організації та її основні функції; предмет та завдання організаційної психології (психології організацій); моделі психологічної служби для вирішення психологічних проблем в організаціях; основні види діяльності організаційних психологів; зміст та особливості технологічного підходу в роботі організаційних психологів; особливості використання активного соціально-психологічного навчання та психолого-організаційного консультування у процесі реалізації технологічного підходу.
У другій частині посібника, яка містить дев'ять розділів, наведено основні технології роботи організаційних психологів, які можуть бути використані для розв'язання актуальних проблем, що виникають в роботі менеджерів та персоналу організацій: формування конкурентоздатної команди; розвиток професійно-управлінського самовизначення менеджерів; прийняття менеджерами ефективних управлінських рішень; формування професійної етики менеджерів; профілактики та подолання комунікативних бар'єрів; запобігання та розв'язання організаційних конфліктів; формування сприятливого соціально-психологічного клімату, профілактики та подолання синдрому «професійного вигорання»; психологічного забезпечення ефективності підприємницької діяльності. Кожна із технологій складається з трьох компонентів — інформаційно-смислового, діагностичного та корекційно-розвивального, що дає можливість забезпечити системне й оперативне вирішення організаційними психологами психологічних проблем в організації.
Навчальний посібник є першим виданням з практичної організаційної психології в Україні і розрахований для підготовки психологів та менеджерів організацій у вищих навчальних закладах та інститутах післядипломної освіти.
Навчальний посібник також може бути корисним для психологів і менеджерів, які бажають підвищити ефективність діяльності своїх організацій, враховуючи психологічні закономірності їх функціонування та розвитку.
ЗМІСТ
ВСТУП
ЧАСТИНА1.ЗМІСТ ТА ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ПСИХОЛОГІВ В ОРГАНІЗАЦІЇ (ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ПСИХОЛОГІВ)
РОЗДІЛ 1. ПОНЯТТЯ ПРО ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ЇХ ОСНОВНІ ФУНКЦІЇ
1.1.Сутність організацій, їх соціально-економічні та соціально-психологічні функції.
1.2.Роль менеджерів в забезпеченні ефективного управління організаціями.
1.3.Персонал як основа ефективної діяльності організацій
1.4.Основні підходи та принципи аналізу діяльності організацій в сучасних умовах
Розділ 2.РОЛЬ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ ПСИХОЛОГІЇ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ЕФЕКТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ОРГАНІЗАЦІЙ
2.1.Про необхідність переходу від психології управління до організаційної психології.
2.2.Предмет та основні завдання організаційної психології.
2.3.Особливості академiчної та практичної організаційної психології.
2.4.Психологічна допомога як головна мета практичної організаційної психології.
Розділ 3. ОСНОВНІ МОДЕЛІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ ДЛЯ РОЗВ"ЯЗАННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ПРОБЛЕМ В ОРГАНІЗАЦІЯХ
3.1.Поняття про модель психологічної служби.
3.2."Суспільна", "організаційна", "групова" та "особистісна" моделі психологічної служби.
3.3. "Екстремальна" та "стабільна" моделі психологічної служби.
3.4. "Безпосередня" та "опосередкована" моделі психологічної служби.
Розділ 4. ОСНОВНІ ВИДИ ДІЯЛЬНОСТІ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ПСИХОЛОГІВ
4.1.Просвітницька діяльність організаційних психологів.
4.2.Роль діагностичної та експертної діяльності організаційних психологів.
4.3.Прогнозування та профілактика як види діяльності організаційних психологів.
4.4.Особливості психокорекційної, психоконсультативної та психотерапевтичної діяльності організаційних психологів.
Розділ 5. ЗМІСТ ТА ОСОБЛИВОСТІ ТЕХНОЛОГІЧНОГО ПІДХОДУ В РОБОТІ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ПСИХОЛОГІВ
5.1.Поняття про технологічний підхід в роботі організаційних психологів та сутність технологій.
5.2. Особливості гуманітарних та психологічних технологій.
5.3.Психолого-організаційні технології як різновид психологічних технологій.
5.4.Основні види психолого-організаційних технологій.
Розділ 6. ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНІК УПРОЦЕСІ РЕАЛІЗАЦІЇ ТЕХНОЛОГІЧНОГО ПІДХОДУ У РОБОТІ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ПСИХОЛОГІВ
6.1.Поняття про інтерактивні техніки та їх роль у реалізації технологічного підходу у роботі організаційних психологів.
6.2.Роль організаційно-спрямовуючих інтерактивних технік у формуванні психологічної культури менеджерів та персоналу організацій.
6.3.Використання змістовно-смислових інтерактивних технік для психологічної підготовки менеджерів та персоналу організацій.
6.4.Застосування рольових ігор та тренінгів для психологічної підготовки менеджерів та персоналу організацій.
Розділ 7. РОЛЬ ПСИХОЛОГО-ОРГАНІЗАЦІЙНОГО КОНСУЛЬТУВАННЯ У ПРОЦЕСІ РЕАЛІЗАЦІЇ ТЕХНОЛОГІЧНОГО ПІДХОДУ У РОБОТІ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ПСИХОЛОГІВ
7.1.Поняття про психолого-організаційне консультування та його роль в реалізації технологічного підходу в роботі організаційних психологів.
7.2.Мотиваційний компонент моделі психолого-організаційного консультування.
7.3.Когнітивно-смисловий та операційний компоненти моделі психолого-організаційного консультування.
7.4.Особистісний та організаційний компоненти моделі психолого-організаційного консультування.
ЧАСТИНА 2. ОСНОВНІ ТЕХНОЛОГІЇ РОБОТИ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ПСИХОЛОГІВ З МЕНЕДЖЕРАМИ ТА ПЕРСОНАЛОМ ОРГАНІЗАЦІЙ, ПІДПРИЄМЦЯМИ
Розділ1.ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТНОЗДАТНОЇ КОМАНДИ
1.1.Психологічний аналіз змісту та суттєвих характеристик конкурентноздатної команди (інформаційно-смисловий компонент технології).
1.2.Комплекс діагностичних методик для вивчення особливостей діяльності конкурентноздатної команди (діагностичний компонент технології).
1.3.Система тренінгових програм для формування конкурентноздатної команди (корекційно-розвивальний компонент технології).
Розділ 2. ТЕХНОЛОГІЯ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНО-УПРАВЛІНСЬКОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ МЕНЕДЖЕРІВ
2.1.Поняття про професійно-управлінське самовизначення менеджерів, його структуру та динаміку (інформаційно-смисловий компонент технології).
2..2..Загальні принципи і методики вивчення особливостей професійно-управлінського самовизначення менеджерів (діагностичний компонент технології).
2.3.Тренінгова та консультативна програма для розвитку професійно-управлінського самовизначення менеджерів (корекційно-розвивальний компонент технології).
Розділ 3. ТЕХНОЛОГІЯ ПРИЙНЯТТЯ МЕНЕДЖЕРАМИ УПРАВЛІНСЬКИХ РІШЕНЬ В ОРГАНІЗАЦІЇ
3.1.Поняття про управлінське рішення та чинники, що впливають на його прийняття в організації (інформаційно-смисловий компонент технології).
3.2.Методи діагностики особливостей прийняття управлінських рішень в організації(діагностичний компонент технології).
3.3.Ділові та навчально рольові ігри для підготовки менеджерів до ефективного прийняття управлінських рішень(корекційно-розвивальний компонент технології).
Розділ4.Технологія формування ПРОФЕСІЙНОї ЕТИКИ менеджерІВ
4.1.Зміст та структура професійної етики менеджерів (інформаційно-смисловий компонент технології).
4.2.Методи дослідження особливостей професійної етики менеджерів (діагностичний компонент технології).
4.3.Система тренінгових занять для формування професійної етики менеджерів (корекційно-розвивальний компонент технології).
Розділ 5. ТЕХНОЛОГІЯ ПРОФІЛАКТИКИ ТА ПОДОЛАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ БАР’ЄРІВ В ОРГАНІЗАЦІЇ
5.1.Поняття про комунікативні бар’єри в організації, їх види та причини виникнення (інформаційно-смисловий компонент технології).
5.2.Система діагностичних методик для вивчення комунікативних бар’єрів в організації (діагностичний компонент технології).
5.3.Тренінгова програма для профілактики та подолання комунікативних бар’єрів в організації (корекційно-розвивальний компонент технології).
Розділ6.ТЕХНОЛОГІЯ ЗАПОБІГАННЯ ТА РОЗВ’ЯЗАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ КОНФЛІКТІВ
6.1.Організаційні конфлікти: основні види, причини виникнення та шляхи подолання (інформаційно-смисловий компонент технології).
6.2.Система діагностичних методик для вивчення особливостей організаційних конфліктів (діагностичний компонент технології).
6.3.Модель психолого-організаційного консультування з проблеми розв’язання конфліктів в організації (корекційно-розвивальний компонент технології).
Розділ 7. ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ СПРИЯТЛИВОГО СОЦІАЛЬНОГО-ПСИХОЛОГІЧНОГО КЛІМАТУ В ОРГАНІЗАЦІЇ
7.1.Зміст, структура та види соціально-психологічного клімату в організації (інформаційно-смисловий компонент технології).
7.2.Методики для діагностики соціально-психологічного клімату в організації (діагностичний компонент технології).
7.3.Тренінгова програма формування сприятливого соціально-психологічного клімату в організації (корекційно-розвивальний компонент технології).
Розділ 8. ТЕХНОЛОГІЯ ПРОФІЛАКТИКИ ТА ПОДОЛАННЯ СИНДРОМУ "ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ" В ОРГАНІЗАЦІЯХ
8.1.Поняття про зміст, структуру та основні вияви синдрому “професійного вигорання” у менеджерів та персоналу організацій (інформаційно-смисловий компонент технології).
8.2.Методики для діагностики синдрому "професійного вигорання" в організаціях (діагностичний компонент технології).
8.3.Індивідуальна та групова програми для профілактики та подолання синдрому “професійного вигорання” в організаціях (корекційно-розвивальний компонент технології).
Розділ 9. ТЕХНОЛОГІЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
9.1. Психологічні особливості підприємницької діяльності (інформаційно-смисловий компонент технології)
9.2.Система діагностичних методик для вивчення психологічних особливостей підприємницької діяльності (діагностичний компонент технології).
9.3.Комплекс активних методів та форм психологічної підготовки підприємців до підвищення ефективності підприємницької діяльності (корекційно-розвивальний компонент технології)
ПІСЛЯМОВА
СПИСОК ЧЛЕНІВ АВТОРСЬКОГО КОЛЕКТИВУ
УКРАЇНСЬКО-АНГЛІЙСЬКИЙ ГЛОСАРІЙ ОСНОВНИХ ТЕРМІНІВ З ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ ПСИХОЛОГІЇ (ДО НАВЧАЛЬНОГО ПОСІБНИКА)
|