Укр. Укр.

Eng. Eng.



Синдром «професійного вигорання» та професійна кар’єра працівників освітніх організацій: гендерні аспекти


Навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. та слухачів ін-тів післядиплом. освіти / За наук. ред. С.Д. Максименка, Л.М. Карамушки, Т.В. Зайчикової. – 2-е вид. перероб. та доповн. – К.: Міленіум, 2006. – 368 с.

У навчальному посібнику розглянуто зміст та основні вияви професійного стресу та синдрому «професійного вигорання» у педагогічних працівників. Наведено технологію їх профілактики та подолання в освітніх організаціях. Також проаналізовано взаємозв'язок професійного стресу та синдрому «вигорання» з професійною кар'єрою працівників освітніх організацій. Особливої уваги надано впливові гендерних характеристик особистості на прояви зазначених феноменів.


У психологічному практикумі, який складає окремий підрозділ посібника, наведено комплекс методик для діагностики професійного стресу, синдрому «професійного вигорання», психологічних особливостей здійснення професійної кар'єри в організаціях та гендерних характеристик працівників організацій.

Третій блок посібника містить комплекс навчальних програм, що стосуються проблем синдрому «професійного вигорання», розвитку професійної кар'єри, врахування гендерних характеристик особистості.

Навчальний посібник розрахований для підготовки студентів вищих навчальних закладів та слухачів інститутів післядипломної освіти. Окрім того, навчальний посібник може бути корисним для керівників, педагогічних працівників, психологів освітніх організацій, науковців та всіх, хто бажає оволодіти знаннями у цій галузі.

ЗМІСТ

ВСТУП

РОЗДІЛ 1. ПСИХОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОФЕСІЙНОГОСТРЕСУ В ОСВІТНІХ ОРГАНІЗАЦІЯХ

1.1. Поняття про стрес та основні підходи до його дослідження

1.2. Професійний стрес та чинники, що впливають на його виникнення в освітніх організаціях

1.3. Основні прояви професійного стресу в освітніх організаціях

РОЗДІЛ 2. ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СИНДРОМУ «ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ» У ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТНІХ ОРГАНІЗАЦІЙ

2.1. Синдром «професійного вигорання» як результат хронічного професійного стресу у педагогічних працівників

2.2. Основні вияви синдрому «професійного вигорання» у вчителів

2.3. Соціально-демографічні та ґендерні аспекти синдрому «професійного вигорання» у вчителів

РОЗДІЛ 3. ҐЕНДЕРНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТНІХ ОРГАНІЗАЦІЙ ТА ЇХ ВЗАЄМОЗВ'ЯЗОК ІЗ ПРОФЕСІЙНИМ СТРЕСОМ, СИНДРОМОМ «ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ»

3.1. Ґендерні характеристики особистості та аналіз основних підходів до їх вивчення

3.2. Ґендерна ідентичність особистості та проблеми професійного стресу

3.3. Ґендерні ролі, ґендерні стереотипи як чинник професійного стресу та синдрому «професійного вигорання» особистості

РОЗДІЛ 4. ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ КАР'ЄРИ ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТНІХ ОРГАНІЗАЦІЙ

4.1. Поняття про професійну кар’єру, її основні етапи та види

4.2. Психологічні чинники, що впливають

на розвиток професійної кар’єри

4.3. Вплив ґендерних чинників на професійну кар’єру в освітніх організаціях та виникнення синдрому «професійного вигорання»

РОЗДІЛ 5. ТЕХНОЛОГІЯ ПРОФІЛАКТИКИ ТА ПОДОЛАННЯ ПРОФЕСІЙНОГО СТРЕСУ ТА СИНДРОМУ «ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ» В ОСВІТНІХ ОРГАНІЗАЦІЯХ

5.1. Загальна характеристика технології профілактики й подолання професійного стресу та синдрому «професійного вигорання»

5.2. Групова та індивідуальна технологія профілактики й подолання професійного стресу та синдрому «професійного вигорання»

5.3. Технологія самоменеджменту та її роль у профілактиці професійного стресу в освітніх організаціях

ПСИХОЛОГІЧНИЙ ПРАКТИКУМ

РОЗДІЛ 1. МЕТОДИКИ ДЛЯ ДІАГНОСТИКИ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПРОФЕСІЙНОГО СТРЕСУ В ОРГАНІЗАЦІЯХ

1.1. Методика «Професійний стрес»

1.2. Самооцінка стійкості до стресу

1.3. Діагностика стратегій поведінкової активності у стресових умовах

1.4. Методика «Поведінковий тип А»

1.5. Копінг-поведінка у стресових ситуаціях (С. Норман, Д. Ендлер, Д. Джеймс, М. Паркер; адаптований варіант Т. А. Крюкової)

1.6. Шкала SACS(Стратегія подолання стресових ситуацій)

1.7. Експрес-діагностика стресогенних факторів

у діяльності керівника (Т. Д. Ладанов, В. А. Уразаєва)

РОЗДІЛ 2. МЕТОДИКИ ДЛЯ ДІАГНОСТИКИ СИНДРОМУ «ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ» ПРАЦІВНИКІВ ОРГАНІЗАЦІЙ

2.1. Методика діагностики рівня емоційного вигорання В. В. Бойка

2.2. Методика «Визначення психічного «вигорання» О. О. Рукавішнікова

2.3. Методика «Синдром «вигорання» у професіях системи «людина-людина»

2.4. Методика «Оцінка власного потенціалу «вигорання»

2.5. Методика «Дослідження синдрому «вигорання»

РОЗДІЛ 3. МЕТОДИКИ ДЛЯ ДІАГНОСТИКИ ПСИХОЛОГІЧНИХ ДЕТЕРМІНАНТ ПРОФЕСІЙНОГО

СТРЕСУ І СИНДРОМУ «ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ» В ОРГАНІЗАЦІЯХ

3.1. Методика «Визначення асертивності»

3.2. Методика «Самооцінка»

3.3. Методика «Локус контролю»

3.4. Методика «Розв’язання конфлікту»

3.5. Методика «Рівень соціальної підтримки»

РОЗДІЛ 4. МЕТОДИКИ ДЛЯ ДІАГНОСТИКИ ПСИХОЛОГІЧНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ ЗДІЙСНЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КАР’ЄРИ В ОРГАНІЗАЦІЯХ

4.1. Інтерв’ю з педагогом (кар’єрне консультування)

4.2. Методика вивчення кар’єрних орієнтацій «Якоря кар’єри»

Е. Шейна (адаптація В. А. Чикер і В. Е. Винокурової)

РОЗДІЛ 5. МЕТОДИКИ ДЛЯ ДІАГНОСТИКИ ҐЕНДЕРНИХ

ХАРАКТЕРИСТИК ПРАЦІВНИКІВ ОРГАНІЗАЦІЙ

5.1. Опитувальник «Я – жінка/ чоловік»

5.2. Опитувальник С. Бем

5.3. Шкала «маскулінність-фемінінність» із Фрайбурзького особистісного опитувальника (FPI)

РОЗДІЛ 6. МЕТОДИКИ ДЛЯ ДІАГНОСТИКИ ОСНОВНИХ СКЛАДОВИХ САМОМЕНЕДЖМЕНТУ

6.1. Методика «Самоменеджмент: як добре Ви справляєтеся зі своєю роботою?»

6.2. Методика «Самоменеджмент: аналіз використання часу»

НАВЧАЛЬНІ ПРОГРАМИ

РОЗДІЛ 1. ПРОФІЛАКТИКА ТА ПОДОЛАННЯ СИНДРОМУ «ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ» У ВЧИТЕЛІВ: СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ТА ГЕНДЕРНІ АСПЕКТИ

РОЗДІЛ 2. ПСИХОЛОГІЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КАР’ЄРИ ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТНІХ ОРГАНІЗАЦІЙ

РОЗДІЛ 3. ГЕНДЕРНА ПСИХОЛОГІЯ

ПІСЛЯМОВА

СПИСОК ЧЛЕНІВ АВТОРСЬКОГО КОЛЕКТИВУ

© 2002-2024 УКРАЇНСЬКА АСОЦІАЦІЯ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ПСИХОЛОГІВ ТА ПСИХОЛОГІВ ПРАЦІ