Укр. Укр.

Eng. Eng.



Управління закладами середньої освіти: психологічні аспекти


Навч. посібник / За ред. Л. М. Карамушки. — К.: Інститут психології ім.. Г.С.Костюка АПН України, 2001. - 222 с.

Розглянуто основні психологічні чинники та умови оптимізації управління в системі середньої освіти. На основі системного аналізу охарактеризовано зміст та структуру управління в закладах середньої освіти, виділено власне управлінські та психологічні компоненти управління, показано необхідність врахування психологічних складових управління при проектуванні діяльності освітніх закладів.


У результаті виділення специфіки управління в системі середньої освіти, порівняно з управлінням в інших соціальних сферах (бізнес, виробництво тощо), обгрунтовано доцільність реалізації гуманістичного підходу в управлінні освітніми закладами, проаналізовано його основні складові, а також труднощі, які виникають на шляху впровадження даного підходу. Особливу увагу приділено аналізу психологічної готовності керівників та працівників освітніх установ до ефективної управлінської взаємодії (організації ефективного ділового спілкування, попередження та розв'язання конфліктів, забезпечення психічного здоров'я особистості тощо). Показано роль шкільних психологічних служб в оптимізації управління середньою освітою. Проаналізовано зарубіжний досвід використання психологічних факторів для підвищення ефективності управління освітніми закладами.

Для керівників освітніх установ (директорів шкіл, гімназій та ліцеїв); працівників районних, міських та обласних відділів, управлінь освіти; практичних психологів системи середньої освіти; викладачів вузів, інститутів післядипломної освіти та підвищення кваліфікації педагогічних кадрів; науковців, які розробляють проблеми психології управління середньою освітою.

 

ЗМІСТ

                   ПЕРЕДМОВА

РОЗДІЛ 1. ПСИХОЛОГIЧНI ОСОБЛИВОСТI УПРАВЛIННЯ СЕРЕДНЬОЮ ОСВIТОЮ

1.1 Змiст та структура управлiння середньою освiтою

1.2 Психологiчнi компоненти процесу управління середньою освітою

1.3 Психологiчнi чинники оптимiзацiї управлiння середньою освiтою

Список використаної літератури

РОЗДІЛ 2. ПСИХОЛОГIЧНА ГОТОВНIСТЬ КЕРIВНИКIВ ОСВIТНIХ ЗАКЛАДIВ ЯК ВАЖЛИВИЙ ФАКТОР ОПТИМIЗАЦIЇ УПРАВЛIННЯ СЕРЕДНЬОЮ ОСВIТОЮ

2.1 Поняття про загальну та спецiальну психологiчну готовнiсть керiвникiв

середньої освiти до управлiння

2.2Рiвень сформованостi загальної психологiчної готовностi керiвних кадрiв освiти до управлiння

2.3 Психологiчнi умови формування загальної психологiчної готовностi керiвникiв середньої освiти до управлiння

Список використаної літератури

РОЗДІЛ 3. ПСИХОЛОГІЧНІ УМОВИ ГУМАНІЗАЦІЇ УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДАМИ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

3.1Гуманiзацiя управління – основа психологічного забезпечення управлінського      процесу в закладах середньої освіти

3.2 Рiвень психологiчної готовностi керiвних кадрiв середньої освiти до гуманiзацiї управлiння                  

3.3 Психологiчнi умови впровадження гуманiстичного пiдходу до управлiння в закладах середньої освiти

Список використаної літератури

 

РОЗДІЛ 4. ПСИХОЛОГІЧНІ УМОВИ ОПТИМІЗАЦІЇ УПРАВЛІНСЬКОГО СПІЛКУВАННЯ КЕРІВНИКІВ ОСВІТНІХ ЗАКЛАДІВ

4.1 Поняття про управлінське спiлкування та основні його види

4.2 Рівень психологiчної готовностi керiвникiв середньої освiти до здiйснення ефективного управлiнського спілкування

4.3 Психологічні можливості оптимізації управлiнського спiлкування керiвникiв освiтнiх установ

Список використаної літератури

РОЗДІЛ 5. ВПЛИВ ОБРАЗУ "Я" НА ЕФЕКТИВНІСТЬ УПРАВЛІНСЬКОГО СПІЛКУВАННЯ КЕРІВНИКІВ ОСВІТНІХ ЗАКЛАДІВ

5.1 Поняття про образ "Я" керівників освітніх закладів

5.2 Взаємозв'язок образу "Я" та ефективності

управлінського спілкування керівників закладів середньої освіти

5.3 Шляхи підвищення ефективності управлінського спілкування керівників

середньої освіти через корекцію їх образу "Я"

Список використаної літератури

РОЗДІЛ 6. ПСИХОЛОГІЧНІ ОСНОВИ ПОПЕРЕДЖЕННЯ ТА РОЗВ’ЯЗАННЯ УПРАВЛІНСЬКИХ КОНФЛІКТІВ В ОСВІТНІХ ЗАКЛАДАХ

6.1 Види управлінських конфліктів в освiтнiх закладах та причини їх виникнення

6.2 Рiвень психологiчної готовностi керiвникiв освiтнiх закладiв до попередження та розв'язання конфлiктiв

6.3 Пiдготовка керiвникiв закладiв середньої освiти до ефективного управлiння конфлiктами

Список використаної літератури

РОЗДІЛ 7. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я ПРАЦІВНИКІВ ОСВІТНІХ ЗАКЛАДІВ ЯК ВАЖЛИВА СКЛАДОВА ПРОЦЕСУ УПРАВЛІННЯ 

7.1 Поняття про психiчне здоров'я особистостi та критерiї його норми

7.2 Рiвень сформованостi психологiчної готовностi керiвникiв освiтнiх закладiв до забезпечення психiчного здоров'я особистостi

7.3 Основнi умови та шляхи забезпечення психiчного здоров'я працiвникiв

освiтнiх закладiв

Список використаної літератури

РОЗДІЛ 8. ПІДГОТОВКА ЧЛЕНІВ ПЕДАГОГІЧНОГО КОЛЕКТИВУ ДО ЕФЕКТИВНОЇ ВЗАЄМОДІЇ МІЖ СОБОЮ   ТА КЕРІВНИКОМ В ПРОЦЕСІ УПРАВЛІННЯ ОСВІТНІМИ ЗАКЛАДАМИ

8.1 Проблема пiдготовки працiвникiв закладiв середньої освiти до ефективної взаємодiї мiж                    собою та з керiвником

8.2 Характеристика змiсту та методiв викладання навчального курсу "Людськi стосунки"

8.3 Аналiз успiшностi психологiчної підготовки персоналу освiтнього закладу до ефективної                    управлiнської взаємодiї

Список використаної літератури

РОЗДІЛ 9. РОЛЬ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ В ОПТИМІЗАЦІЇ ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ ОСВІТНІМИ ЗАКЛАДАМИ

9.1 Дiяльнiсть психологiчної служби як важливий фактор оптимiзацiї управлiння освiтнiми закладами

9.2 Реальна участь працiвникiв психологiчних

служб в оптимiзацiї процесу управлiння 9.3 Актуальнi завдання психологiчної служби в оптимiзацiї процесу управлiння освiтнiми закладами

Список використаної літератури

РОЗДІЛ 10. АНАЛІЗ ДОСВІДУ США В УПРАВЛІННІ ОСВІТОЮ: ЗАГАЛЬНІ ТА ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ

10.1 Система управління освітою

10.2 Показники ефективної діяльності навчальних закладів у світлі освітніх реформ

10.3 Підготовка спеціалістів з питань управління освітою

Список використаної літератури

© 2002-2024 УКРАЇНСЬКА АСОЦІАЦІЯ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ПСИХОЛОГІВ ТА ПСИХОЛОГІВ ПРАЦІ