9-10 жовтня 2008 р. в м. Запоріжжя відбулась V науково-практична конференція з організаційної та економічної психології «Психологічні основи ефективної діяльності освітніх організацій в умовах соціально-економічних змін».
Проблеми організаційної та економічної психології викликають глибоку зацікавленість не тільки у професійних психологів, а також і у представників різних сфер діяльності, зокрема, освітян. Одним із нагальних питань, що постають перед психологічною наукою, є діяльність організації в умовах соціально-економічних змін. Значна кількість наукових розробок з цієї проблеми, що знайшли своє практичне втілення у практиці, з’являється і в Україні, зокрема, в лабораторії організаційної психології Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Але представники сфер вищої та середньої освіти не завжди мають можливість ознайомитися з результатами таких досліджень. З огляду на це проведення науково-практичних форумів, де освітяни та психологи мали б можливість обмінятися поглядами на актуальні питання сьогодення, є шляхом об’єднання науки і практики.
Одним із таких заходів стала Vнауково-практична конференція з організаційної та економічної психології «Психологічні основи ефективної діяльності освітніх організацій в умовах соціально-економічних змін», що була проведена в м. Запоріжжі 9-10 жовтня 2008 р. Її організаторами стали Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України (лабораторія організаційної психології), Управління освіти і науки Запорізької міської ради, Запорізький національний університет (факультет соціальної педагогіки та психології, кафедра практичної психології), Українська Асоціація організаційної психології та психологів праці (УАОППП), Центр організаційної та економічної психології. На конференції виступили понад 50 психологів та педагогів з більше, ніж 10 регіонів України (тексти виступів представлені в збірці тез конференції). В роботі пленарного засідання та секцій, окрім виступаючих, брали участь запрошені викладачі та студенти ВНЗ, вчителі середніх загальноосвітніх закладів.
Конференцію розпочали з привітань від міського голови м. Запоріжжя Є.Г. Карташова, ректора Запорізького національного університету, доктора історичних наук, професора С.М. Тимченка, академіка АПН України, директора Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України С.Д. Максименка і зав. лабораторії організаційної психології Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України, президента УАОППП, доктора психологічних наук, професора Л.М. Карамушки. Пленарне засідання було присвячене висвітленню актуальних проблем діяльності освітніх організацій в умовах соціально-економічних змін – оцінці персоналом освітніх організацій основних типів змін в організаціях, розвитку конкурентоздатності персоналу та ролі команд в управлінні змінами. Було проаналізовано питання розвитку інформаційно-навчального середовища в освітніх організаціях регіону, становлення управлінської ідентичності керівників закладів середньої освіти в умовах змін, проблеми підготовки психологів як важливої умови психологічного забезпечення управління змінами в освітніх організаціях. На пленарному засіданні виступили начальник управління освіти і науки Запорізької міської ради Д.О. Секиринський, доктор психологічних наук, професор Л.М. Карамушка, проректор Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів, кандидат педагогічних наук, доцент Клокар Н.І., зав. кафедри психології Університету менеджменту освіти АПН України, кандидат психологічних наук, професор Бондарчук О.І., старший науковий співробітник Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України О.А. Філь.
Наступного дня тривала робота тематичних секцій, які розташувалися в аудиторіях ЗНУ та багатопрофільних ліцеїв міста. Так, наприклад, першу секцію було присвячено психологічним особливостям діяльності середніх загальноосвітніх навчальних закладів в умовах соціально-економічних змін, таким, як психологічна компетентність керівників середньої та вищої освіти, роль підприємницької поведінки працівників освітніх організацій під час змін, формування толерантності директорів шкіл тощо. Доповіді стосувалися також профілактики Інтернет-залежної поведінки підлітків, профілактики та подолання дитячих страхів, впливу музики на забезпечення психічного здоров’я учнів, розвитку їх кар’єрних орієнтацій. На другій секції мова йшла про діяльність ВНЗ в умовах соціально-економічних змін – забезпечення ефективної комунікації, розвиток організаційної культури кафедр університетів, а також мотивацію навчальної діяльності студентів, становлення їх ґендерної ідентичності, формування правосвідомості та екологічної культури. Доповіді третьої секції висвітлювали психологічні особливості введення змін у різних соціальних сферах: державній службі, промисловості, бізнесі, банківській справі, сільському господарстві, медицині та ін. Великої уваги тут було надано попередженню плинності персоналу, розвитку відданості організації у персоналу, запобіганню конфліктам в організації, формуванню стресостійкості особистості та попередженню професійного стресу у співробітників організації під час введення змін. Увагу учасників четвертої секції привернули проблеми підготовки менеджерів, персоналу та психологів до діяльності в умовах соціально-економічних змін – відбір та підготовка менеджерів та персоналу організацій до подолання опору змінам, до роботи в складі самокерованих команд, до проведення переговорів. Також були висвітлені психологічні умови формування ґендерної компетентності та подолання ґендерних стереотипів, етнічної компетентності, надання ефективної психологічної допомоги літнім людям в організації в процесі управління змінами.
Слід сказати, що кожного дня для учасників конференції було організовано екскурсійні заходи – екскурсії містом Запоріжжя з відвідуванням «ДніпроГЕСу», подорож заповідним островом Хортиця, де виступив Козацький театр.
Загалом, ми вважаємо, що відбувся досить серйозний науковий захід, який зібрав провідних вітчизняних фахівців – психологів та педагогів і став важливим етапом розвитку української організаційної та економічної психології.
|