17-18 червня 2004 р. в м. Кам’янець-Подільський відбувся міжнародний науково-практичний семінар-тренінг "Професійний стрес, „синдром вигорання” та професійна кар’єра в закладах середньої освіти: гендерні аспекти".
Семінар було проведено в рамках реалізації міжнародного проекту "Профілактика та подолання синдрому “професійного вигорання” і здійснення успішної кар’єри жінок та чоловіків в закладах середньої освіти" (2003-2004 р.р.). Проект здійснюється Українською Асоціацією організаційних психологів та психологів праці, за підтримки Канадського агентства міжнародного розвитку, Посольства Канади в Україні, Канадсько-українського гендерного фонду.
У семінарі взяли участь 40 осіб, членів Української Асоціації організаційних психологів та психологів праці (УАОППП): шкільні психологи; викладачі університетів та інститутів післядипломної педагогічної освіти, які займаються підготовкою вчителів та практичних психологів. Представники 15 осередків УАОППП з різних регіонів України взяли активну участь у семінарі. Були представники від Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України, національних та державних університетів (Дніпропетровського, Запорізького, Кам’янець-Подільського, Київського, Рівненського, Таврійського), технічних університетів («Львівська політехніка», НТУУ «КПІ»), Академій (Дніпропетровської медичної, Уманської аграрної, Міжрегіональної академії управління персоналом), педагогічних університетів (Чернігівського), інститутів післядипломної освіти (Центрального інституту післядипломної педагогічної освіти АПН України, Донецького, Рівненського) та інших навчальних закладів.
Оргкомітет семінару:
Максименко С.Д. - дійсний член АПН України, доктор психологічних наук, професор, директор Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України, член Президії УАОППП;
Чепелєва Н.В. - член-кореспондент АПН України, доктор психологічних наук, професор, заступник директора Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України, член Президії УАОППП;
Карамушка Л.М. - доктор психологічних наук, професор, завідуюча лабораторією організаційної психології Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України, Президент УАОППП;
Зайчикова Тетяна Вікторівна - старший науковий співробітник лабораторії організаційної психологи Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України, член Виконавчої дирекції УАОППП;
Ковальчук Олександр Сергійович — науковий співробітник лабораторії організаційної психології Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України, член Виконавчої дирекції УАОППП;
Філь Олена Анатоліївна - науковий співробітник лабораторії організаційної психології Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України, член Виконавчої дирекції УАОППП, магістр психології;
Федосова Ганна Леонідівна - науковий співробітник лабораторії організаційної психології Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України, член Виконавчої дирекції УАОППП, магістр психології;
Філатова Ольга Федорівна - науковий співробітник лабораторії організаційної психології Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України, член Виконавчої дирекції УАОППП, магістр психології.
Басіна Алла Василівна - аспірантка лабораторії організаційної психології Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України, член УАОППП.
Після привітання від Канадсько-українського гендерного фонду роботу семінару відкрив А.Г. Філінюк, проректор з наукової роботи Кам’янець-Подільського державного університету. Цей навчальний заклад існує вже 85 років і пройшов складний шлях реформацій. Нині у складі університету 8 факультетів, Інститут соціальної реабілітації та розвитку дитини, 36 кафедр. Близько 6000 студентів оволодівають більше як 40 спеціальностями і спеціалізаціями. У 2000 році в рейтингу досягнень вищих закладів освіти Кам’янець-Подільський державний педагогічний університет став одним із 10 кращих закладів освіти України. Університет співпрацює із 40 вищими навчальними закладами та науковими установами 10 країн світу.
Під час роботи семінару працювали дві тематичні сесії:
На семінарі було зроблено такі основніпрезентації:
Психологічна готовність керівників освітніх організацій до управління: гендерні аспекти
Карамушка Людмила Миколаївна - доктор психологічних наук, професор, завідуюча лабораторією організаційної психології Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України, Президент УАОППП
Особливості сприйняття студентами закладів післядипломної освіти навчального курсу „Профілактика та подолання синдрому „професійного вигорання” вчителів: соціально-психологічні та гендерні аспекти”
Зайчикова Тетяна Вікторівна - старший науковий співробітник лабораторії організаційної психологи Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України, член Виконавчої дирекції УАОППП
Соціально-психологічні особливості викладення курсу „Гендерна психологія” студентам психологам
Ткалич Маріанна Григорівна – асистент кафедри практичної психології Запорізького державного університету
Шляхи, форми і методи впровадження результатів семінару-тренінгу з гендерної проблематики в Рівненській області
Серкіс Жанна Василівна – Голова Рівненського обласного осередку УАОППП, керівник обласної психологічної служби
Особливості конструктивного простору вчителів в залежності від вираженості гендерного типу
Францев Олександр Миколайович – асистент факультету психології Таврійського національного університету ім. В.І. Вернадського;
Полякова Яна Олександрівна – шкільний психолог Таврійської загальноосвітньої школи 1-3 ступеню №2 м. Сімферополя
Гендерні особливості професійної кар’єри керівників загальноосвітніх шкіл
Бондарчук Олена Іванівна – кандидат психологічних наук, доцент Центрального інституту післядипломної педагогічної освіти АПН України
Аналіз стійкості до психологічного стресу заступників директорів шкіл в умовах конфлікту
Дзюба Тетяна Михайлівна – старший викладач Полтавського обласного інституту післядипломної освіти
Гендерні стереотипи та схильність до підприємницької діяльності
Савка Ірина Мар’янівна – викладач психологічних дисциплін Львівського інституту МАУП
Аналіз копінгу у поведінкових стратегіях подолання професійного стресу
Радченко Ольга Борисівна – старший викладач кафедри психології та соціальної роботи Донецького інституту післядипломної освіти інженерно-педагогічних працівників
Всі виступи учасників семінару-тренінгу супроводжувалися широкою дискусією, у якій прийняли участь представники всіх осередків УАОППП, теоретики організаційної та гендерної психології, практичні психологи.
Під час семінару-тренінгу проводилися круглі столи.
Для забезпечення ефективної роботи семінару оргкомітетом були підготовлені та видані брошури Ткалич М.Г. „Гендерна психологія” (Програма лекційного курсу та плани семінарських занять для спеціальності „Психологія”/ за наук. ред. Л.М. Карамушки – К.: „Міленіум”, 2004. – 44 с. та Зайчикової Т. В. „Профілактика та подолання синдрому „професійного вигорання” у вчителів: соціально-психологічні та гендерні аспекти”.Навчальна програма / За наук. ред. Карамушки Л.М. – К.:, Міленіум. – 2004.
За результатами опитування учасників семінару виявилось, що роботу(як її змістовний, так і організаційний компоненти) семінару-тренінгу було оцінено позитивно. Представники осередків Української Асоціації організаційних психологів та психологів праці домовилися про подальшу тісну співпрацю, спільні наукові заходи та дослідження в галузі організаційної, економічної психології та психології праці в освітніх закладах України.
|